Het verschil tussen een teddybeer en mij

‘Ik kan wel zien of iemand denkt, dan heeft  ‘die’ de ogen omhoog en een vinger in de mond’ 
(tekening meisje, groep 2A)

Filosoferen begint altijd met een vraag. Een vraag waar niemand een kant-en-klaar antwoord op heeft en waar iedereen goed zelf over kan nadenken. Bij filosoferen met kleuters is het bovendien belangrijk dat gewerkt wordt met vragen die passen bij hun belevingswereld. Vragen die hun nieuwsgierigheid en openheid prikkelen. Als kleuters hierover samen filosoferen, bouwen ze voort op elkaars gedachten. Hun wereld komt zo op een nieuwe manier tot leven en ze staan, zo jong als ze zijn, open voor elkaars meningen.

De vraag waar we deze week over hebben nagedacht is: ‘Wat is het verschil tussen een teddybeer en mij?’ Verschillen als “ik ben groter, ik heb langer haar, ik kan praten, ik wil eten etc.’ waren snel gevonden. Maar toen…‘Kan een teddybeer eigenlijk ook denken?’ vroeg een filosoferende kleuter zich verwonderd af. Hierover was iedereen het snel eens. ‘Nee joh, want hij heeft geen hersens, dat zie je toch!’ Als je geen hersens hebt, dan kun je ook niet denken!’  Vervolgens vraagt een meisje zich af ‘Kun je eigenlijk zien of iemand denkt?’  Tja…, goede vraag! Laten we daar maar eens over nadenken door te tekenen. Hieronder de resultaten van een aantal leerlingen uit groep 1 en 2. Allemaal tekenden ze ‘een kind dat denkt’. Ik zeg: knap gedaan! 🙂

Share your thoughts