Zo’n ouderwetse, met een vogeltje

‘Tijd’ speelt voortdurend een rol in ons leven. Van geboorte tot dood, van jaar naar jaar, van seizoen tot seizoen, van dag tot dag, van opstaan tot slapen gaan, van naar school gaan tot buitenspelen. Herinneringen aan het verleden en verwachtingen voor de toekomst kleuren maar al te vaak de ervaringen van het heden.  Dus werd ‘Tijd’ het thema voor de HVO lessen in het nieuwe jaar. Van kleuters tot en met groep acht zijn we in de eerste week van het nieuwe jaar eens ‘stil gaan staan bij de tijd’. Want hoe zit dat nou eigenlijk precies…?! Ik stelde de leerlingen drie vragen en dit zijn zomaar een aantal reacties die mij zijn bijgebleven 🙂

1. ‘Wanneer vliegt voor jou de tijd?’

  • ‘Bij leuke dingen’
  • ‘Als ik ren’
  • ‘Als ik op de motor zit’
  • ‘Als ik zing, dans en acteer’
  • ‘Als ik een leuke film kijk’
Foto

2. ‘Wanneer kruipt voor jou de tijd voorbij?’

  • ‘Bij saaie dingen’
  • ‘Als ik op een roltrap sta’
  • ‘Als ik naar een slak kijk’
  • ‘Als ik naar de klok blijf kijken’
  • ‘In de wachtkamer bij de dokter’
  • ‘Als ik wakker lig in bed’
  • ‘Als ik me verveel’
  • ‘Op de autosnelweg als we op vakantie gaan’
  • ‘Als ik een tekening moet maken voor mijn opa en oma’
  • ‘Als ouders met elkaar praten’
  • ‘Als mijn oma belt’
  • ‘Als mijn moeder aan het whatsappen is’
  • ‘Als ik mee moet winkelen om kleding te kopen’
  • ‘Aan tafel tijdens het avondeten’
  • ‘Als er een stilte valt’
  • ‘Wanneer ik bij de buitenschoolse opvang (BSO) ben’

3. ‘Kan de tijd ook stilstaan?’

Een hele stoere, kleine man geeft meteen antwoord op deze vraag: ‘Je spijkert gewoon de wijzers vast aan de klok met een grote hamer!’  Ook is er eventueel nog een andere optie om de tijd stil te laten staan volgens een milieubewust klasgenootje… ‘We breken alle windmolens af, dan krijgen we een stroomstoring en dan staat de klok stil’. Voila, de kleuters zijn er snel uit: natuurlijk kan de tijd stil staan! 🙂

In een andere groep hadden ze toch een ander idee over de stilstaande tijd: ‘Ja de tijd kan stilstaan als de batterijen van de klok leeg zijn!’ zegt een leerling. ‘Dat kan wel misschien…’ hoor ik vervolgens iemand zeggen, ‘maar dan moeten het eigenlijk de batterijen zijn van alle klokken op de hele wereld’. ‘Oke’ zegt een derde, ‘dan schrijven we een stukje in de krant dat iedereen op de wereld de batterijen uit zijn klok haalt, dan staat de tijd echt stil, toch?’ Dit filosofische onderzoek gaat nog even door: ‘Nou, dan hebben we toch nog een ander probleempje…’ is weer een reactie, ‘…want je hebt ook nog van die hele ouderwetse klokken met zo’n vogeltje erin, die werken niet op batterijen, die gaan gewoon altijd maar door!’ Zucht…;-)

Tijdens de les in een andere groep gooit men het over een hele andere boeg. ‘Als je dood bent, dan staat de tijd echt stil’ weet iemand toch wel heel zeker. ‘Ja, jouw tijd wel, maar die van mij niet!’ krijgt ze meteen terug van een klasgenoot. ‘Maar als je onder narcose bent in het ziekenhuis, hoe zit dat dan?’ De leerlingen kijken elkaar verbaasd aan: ‘En als je een deja-vu hebt dan?! Dan heb je dat moment al een keer beleefd, dus staat dan de tijd misschien stil? Vele vragen over ‘tijd’ volgen elkaar op, maar ‘echte’ antwoorden blijven achterwege. Kunnen we eigenlijk wel met zekerheid zeggen wat het ‘echte’ antwoord is op deze vraag? Een jongen schudt vermoeid zijn hoofd, hij weet het allemaal niet meer. Stilstaan kan de tijd misschien niet, maar tijd is wel kostbaar vindt hij: ‘Als mijn vader de auto maar heel even parkeert in de stad, dan moet hij altijd heel veel geld betalen in zo’n automaat’ is zijn argument. Jazeker, tijd is kostbaar. Hiermee is iemand in de groep het absoluut eens. Hij adviseert iedere ouder om toch vooral ‘NU’ veel leuke dingen te doen met hun kinderen, want: ‘later kan dat niet meer, dan is het tijdverspilling!’

Foto

Share your thoughts