Verhalen vertellen als didactische werkvorm

In het onderwijs is er nog maar weinig aandacht voor het vertelde verhaal als didactische werkvorm. Toch kan ik zomaar vijf redenen opnoemen om hiermee met kinderen aan de slag te gaan:

1. Hersenen aan het werk!

Als een verhaal goed verteld wordt door de leerkracht of door een leerling, dan zet de verteller alle delen van de hersenen van de luisteraar aan het werk. Op deze manier wordt het kritisch en creatief denkvermogen bij kinderen ontwikkeld.

2. Waardenoverdracht

Wanneer er een verhaal verteld wordt, vindt er bewust of onbewust waardenoverdracht plaats. Zowel de verteller als de luisteraar(s) ontdekken dat er ondanks de verschillen tussen mensen, culturen en levensbeschouwingen er sprake is van een connectie tussen de verteller en de luisteraar. Door je in te leven in de ander, niet te snel te oordelen en een open houding aan te nemen, laat je elkaar in je waarde. Dit alles draagt bij aan de ontwikkeling van de sociaal-culturele vaardigheden van kinderen.

3. Dialoog

Tijdens het verhalen vertellen gaan kinderen écht met elkaar in dialoog. Ze zijn actief betrokken bij wat er verteld wordt en staan open voor wat anderen denken, voelen, willen en doen.

4. Positioneel denken

Het blijkt uit onderzoek dat vertelde verhalen worden ‘gespiegeld’ in de hersenen van de luisteraar(s). Het ‘positioneel denken’ wordt hierdoor aangesproken. Het gaat hier om de vaardigheid te kunnen bedenken hoe het is om in de schoenen van een ander te staan.  Hierdoor wordt het inlevingsvermogen van kinderen ontwikkeld.

5. Effectief

Door te werken met vertelde verhalen geef je effectief les, omdat kinderen die beter begrijpen dan abstracte, feitelijke informatie. In hun hoofd vormen zich beelden die later als een soort ‘ankers’ de vertelde informatie weer kunnen oproepen. Zeker wanneer je het vertelde verhaal combineert met visualisatie. Dit zorgt ervoor dat de informatie beter ‘blijft hangen’.
Naar mijn mening zijn het deze effecten die maken dat het vertelde verhaal een moderne, krachtige manier is om informatie over te brengen. Niet alleen voor de leerkracht, maar zeker ook voor de leerlingen zelf! Kortom, zet verhalen op stapel in jouw praktijk met kinderen met het denk-doe-boek ‘Aristoteles Bouwt Verhalen’. Verhalen vertellen is niet alleen nuttig, maar gewoon ook erg leuk!

Share your thoughts