Blij zijn met een eenhoorn en hartstikke gelukkig!

Wat maakt een mens gelukkig? Is dat voor iedereen hetzelfde of verschillen we hierin van elkaar? Wat is geluk eigenlijk? Is geluk hetzelfde als blijdschap of is het iets dat dieper gaat? Inderdaad, deze week was het weer eens tijd voor een diepgravend, filosofisch onderzoek in de groepen vier tot en met acht. Met deze enthousiaste ‘diepe-doordenkers’ heb ik  geprobeerd antwoorden te vinden op de vraag: ‘Wat is het verschil tussen blij-zijn en gelukkig-zijn?’

Blij-zijn en éénhoorns

Tijdens dit onderzoek wordt al snel duidelijk dat je met heel veel dingen blij kunt zijn. Zo worden veel van mijn ‘doordenkers’ blij van: “kadootjes, spelen, ijsjes, gamen en op vakantie gaan”.  De meesten springen een gat in de lucht bij: “een bezoek aan een pretpark, pluche knuffels, buitenspelen, vuurwerk of een tien halen voor een toets”. En, sommigen zeggen blij te worden van: “smileys, ‘unicorns’, een groot huis of een nieuwe jurk”.

Foto

Helpen zoeken naar geluk

Al pratend en van gedachten wisselend wordt het langzaam maar zeker een beetje duidelijker wat we onder ‘blij-zijn’ zouden kunnen verstaan. Maar hoe zit het dan met ‘gelukkig-zijn’? Esmee weet meteen al het antwoord op deze vraag. ‘Gelukkig-zijn’ is voor haar dat ze veel vriendinnen heeft. “Je kunt wel gelukkig zijn zonder vrienden en vriendinnen volgens haar, maar dan moet je doen wat je zelf leuk vindt, of waar je moeder blij van wordt.” Alexander geeft vervolgens aan dat hij gelukkig wordt als hij iets voor een ander doet.  Bijvoorbeeld zijn broertje geld lenen voor de ballenbak, zijn beste vriend helpen zoeken als hij iets kwijt is of koken voor zijn moeder. Maar hier is Lotte het totaal niet eens. “Ik doe niet graag iets voor een ander, want ik wil niet gedwongen worden”. Op mijn vraag wat ze hier precies mee bedoelt, antwoord Lotte: “Als iemand mij vraagt om bijvoorbeeld iets op te ruimen, dan zeggen ze altijd: Als jij dit voor mij doet, dan mag je op mijn feestje komen”. Dit vind ik dwingen en daar houd ik niet van”. Ook Sven kan zich moeilijk vinden in het standpunt van Alexander. “Ik heb nog nooit iets voor iemand anders gedaan en toch ben ik hartstikke gelukkig!” Kortom, verdeeldheid in het filosofisch team. Nog even praten we hierover door en dan gooien we het over een andere boeg…

Mooi zijn is gelukkig-zijn

Met de stelling van Bram: “Als je mooi bent, dan ben je gelukkig!” krijgt het gesprek een andere wending. Eerst even nadenken…‘Ben ik het hiermee eens of oneens?’ en daar gaan we weer… Pauline doet de aftrap: “Als je mooi bent, dan ben je zelfverzekerder en daardoor ook gelukkiger” volgens haar. Evie vindt dat je vooral jezelf mooi moet vinden. “Je moet niet bezig zijn met of de de ander jou mooi vindt of niet. Trouwens, wie bepaalt dat eigenlijk?!” concludeert ze verontwaardigd.

Foto

Conclusie van de doordenkers

De les zit er bijna op, ons filosofisch onderzoek loopt ten einde. Het verschil tussen blij-zijn of gelukkig-zijn is nog steeds best lastig te verwoorden. Oliva doet een eerste poging:  “Als je blij bent dan komt dat door iets wat een ander of jijzelf doet. Als je gelukkig bent, dan is dat toeval”.  Of….zegt Demi: “Van spullen wordt je blij en geluk is niet tastbaar”. Tenslotte doet Sophie ook nog een duit in het zakje: “Blij-zijn is voor even en geluk duurt vaak veel langer”. Gelukkig ben ik een juf die het goede antwoord zelf niet weet of niet hoeft te geven. Met deze onderzoeksresultaten ben ik dik tevreden! Word ik hier nu blij van of gelukkig?

Zelf aan de slag met filosoferen met kinderen?

Foto

Share your thoughts