Niet weten is…worstelen of juist genieten?

Leerlingen in beweging?

Het nieuwe schooljaar is weer begonnen, maar wat ga ik dit jaar doen in mijn groepen? Hoe krijg ik opnieuw mijn leerlingen in beweging? Hoe kan ik ervoor zorgen dat iedereen meedoet en vooral meedenkt?! Dit zijn steeds opnieuw de vragen waarmee ik in deze periode ‘worstel’.

Blanco start

Worstelen is eigenlijk een veel te groot woord, want eigenlijk geniet ik juist van deze eerste weken! Niet weten wat te doen en waar het naartoe gaat in mijn lessen, maakt dat ik altijd compleet blanco van start ga. Om goed aan te kunnen sluiten bij de belevingswereld van kinderen vind ik het belangrijk om eerst maar eens de ideeën, wensen en verwachtingen van mezelf en de leerlingen inventariseren.

Visualiseren? Leeftijd niet belangrijk

​Dit inventariseren doe ik vaak in een socratisch overleg, in combinatie met visuele presentaties. Een geweldige manier voor mij, omdat ik werk met kinderen in verschillende leeftijdsgroepen. Met kleuters en beginnende ‘derde groepers’ die (nog) niet kunnen lezen en schrijven, maar ook kinderen in de midden- en bovenbouw tot circa twaalf jaar.

Dialoog op gang

Om elkaar beter te begrijpen en een dialoog op gang te brengen, maak ik regelmatig eenvoudige tekeningen. Beelden die verduidelijken, die helpen om creatiever te denken en kinderen te activeren tijdens de les. Bij goed gekozen beelden, speelt leeftijd geen rol, want iedereen kan ze meteen begrijpen. Immers, één beeld zegt meer dan duizend woorden!

Levensvragen, over niet weten gesproken

Voor het begin van dit schooljaar zijn we er inmiddels weer uit met elkaar. En over ‘niet weten’ gesproken…. Dat is nou ook toevallig! We gaan aan de slag met zes universele levensvragen. Vragen die mensen waar ook ter wereld, al duizenden jaren aan zichzelf stellen. Vragen waar geen eenduidig antwoord op te geven is, maar waarnaar we graag op zoek gaan om de wereld om ons heen beter te begrijpen.

Levensvragen in beeld

Welke vragen dit zijn? Misschien kom je erachter in dit filmpje? Te moeilijk zonder tekst en mondelinge toelichting? Lees dan meer over het kaartspel ​‘Even een (levens)vraagje?’.Hiermee werk je ook nog eens aan verbinding en saamhorigheid in je groep, zonder ‘geworstel’. Sterker nog, dat wordt genieten!
Foto

Share your thoughts