Kindercoaching

  • Zit je kind even niet lekker in zijn vel?
  • Kan het thuis of op school zijn draai niet vinden?
  • Is er een gebeurtenis of ervaring geweest waardoor het zich anders is gaan gedragen?
  • Heb je als ouder geen idee wat er aan de hand is?
  • Vind je therapie en stap te ver gaan of is dat niet wat jouw kind nodig heeft?
  • Wil je wel graag handvatten of begeleiding bieden aan je zoon of dochter?

 

Dan is de oplossingsgerichte, creatieve kindercoaching van het Levenskunstatelier een  verrassend goed en laagdrempelig initiatief! ​

Tijdens kindercoaching gaan we in op de volgende onderwerpen:

Identiteit & imago

Soms gebeuren er dingen in het jonge leven van een kind: zij wordt verliefd, hij haalt een onvoldoende voor een toets, een vriendje wordt ernstig ziek, of ouders gaan scheiden. Dan móet ieder mens de zaken weer even opnieuw voor zichzelf op een rijtje zetten. Ook een kind vraagt zich in dergelijke situaties af: ‘wat gebeurt er nu met mij?’ of ‘wat moet ik doen?’

Daarom is het alleen al goed te weten dat je niet de enige bent die dit soort vragen stelt. Hoe voorlopig de antwoorden die je geeft ook zijn, ze geven structuur, richting en zin aan je leven. Als je niet weet wat je zelf wilt en wat jij belangrijk vindt, dan blijf je met alle winden meewaaien. Uiteraard kunnen jonge kinderen bij dit alles wel wat hulp gebruiken en daarom is er nu deze kindercoaching, die de mentale weerbaarheid van jouw kind vergroot.

De vragen en ervaringen uit het leven van de kinderen vormen steeds het vertrekpunt van de groepsgerichte, creatieve kindercoaching. Nadat we samen een aantal ‘stevige hersenkrakers’ spelenderwijs hebben onderzocht, wordt het tijd om de handen uit de mouwen te steken. Overigens is het helemaal niet nodig dat je kind goed kan tekenen, want tijdens het coachingstraject gaat het om creativiteit met hart, hoofd en handen en niet om het maken van kunst.

Samenleven

In onze huidige ‘social media cultuur’ krijgt je kind van alle kanten prikkels binnen die leuk, grappig of inspirerend kunnen zijn. Maar ook staat het bloot aan minder gewenste informatie. Mede hierdoor is voor jonge kinderen het onderscheid vaak moeilijk te maken tussen ‘echt’ en ‘onecht’ of ‘waar’ en ‘niet-waar’. Om de wereld om hen heen toch te kunnen begrijpen, zoeken kinderen al op jonge leeftijd voortdurend naar antwoorden op alledaagse en filosofische levensvragen.

Waarden en normen

Tijdens de groepsgerichte kindercoaching gaat jouw kind op ontdekkingstocht. Hierbij draait het om wat je kind zélf denkt en niet om het reproduceren van kennis. Het eigen, onafhankelijke denken wordt gestimuleerd. De kinderen worden uitgedaagd om te verwoorden wat zij zélf denken, willen en voelen, maar ook om te luisteren naar wat een ander te vertellen heeft. Juist in deze interactie vindt het leermoment plaats.

Nieuwsgierig geworden

en wil je meer weten?