Socrates trots op onovertroffen vragenstellers

De ene vraag is de andere niet

​Vragen stellen en luisteren horen bij elkaar. Als je goed luistert weet je wat je moet vragen. Goede vragen zijn essentieel in elk gesprek. Vragen stellen en nieuwsgierig zijn is misschien wel de beste manier om iemand beter te leren kennen. Je stelt een vraag omdat je iets wilt weten. Maar de ene vraag is de andere niet. Voordat je je mond open doet, moet je bedacht hebben wat het doel van je vraag is. Hoe dan ook, je stelt een vraag omdat je, als het goed is, wilt luisteren naar de ander(en).

Ja, maar ik…

Wij volwassenen lijken de kunst van het vragenstellen een beetje verleerd te zijn. We vragen de ander nog wel eens iets, maar hebben vaak het geduld niet om het antwoord af te wachten. In ons hoofd dwarrelen ondertussen talloze eigen herinneringen, gedachten en associaties, waarover we veel liever willen vertellen. Met zinnen als ‘Ja, maar ik…’ of ‘ja, dat heb ik nou ook…!’ of ‘voor mij geldt…’ onderbreken we de ander, bewust of onbewust, met het grootste gemak.

Vreemd wezen

​Vanochtend, tijdens een wandeling in het bos met mijn hond Gijs, vond ik een vreemd  ‘wezen’. Ik raapte het op en stopte het glimlachend in mijn jaszak. Even later, op school, vroeg ik, de van nature nieuwsgierige onderzoekers uit groep twee, om hulp. Ik legde mijn ‘vreemde wezen’ in het midden van de kring en vroeg ze: ‘Hoe komen we er nou achter wie of wat dit is?’ Voor één wakkere kleuter was het antwoord simpel: ‘Door het vragen te stellen natuurlijk!’ Wat een wijsheid! Open en onbevooroordeeld gingen we aan de slag:
Foto

Ben jij een knuffel?
Ben jij verdwaald?
Ben jij zacht?
Kun jij praten?
Hoe kom je hier?
Hoe komt het dat je ogen rood zijn?
Waar kom je vandaan?
Kun je voedsel vinden?
Kun je de maan zien?
Waar zijn je armen?
Heb je een naam?
Kun je doodgaan?
Heb je een huis?
Heb je een hart?

Domeinen van het kleuterleven

Doordat de kleuters tientallen vragen stelden aan een ‘vreemd wezen’ hebben we spelenderwijs diverse domeinen van het enerverende kleuterleven besproken. Toeval? Dat dan weer niet, maar zeer zeker een waardevolle bijdrage aan hun sociaal-emotionele en morele ontwikkeling!
Foto


​Wil jij je socratische houding ontwikkelen?

Wil je leren betere vragen te stellen of werken aan het verder ontwikkelen van een vragende, socratische houding? Dan is de online masterclass ‘LEVEN=KUNST’ écht iets voor jou! Lees meer over deze unieke online cursus met talloze praktische werkvormen en materialen, waarmee jij kinderen en jongeren helpt om van hun leven een kunstwerk te maken! In je eigen online leeromgeving leer je door middel van een beproefde socratische methode, in twintig lessen, hoe je bij kinderen de zes basisvaardigheden van levenskunst kunt ontwikkelen.  

Share your thoughts